Samsung bekræfter: VR headset på vej
Samsung og Google har ved Samsung Unpacked bekræftet, at de arbejder på et XR headset. Vi kan forvente at se headsettet senere i år. Men har et headset med konkurrence fra både Meta og Apple overhovedet en plads i markedet?
13. juli 2024 | Sune Kuntz
Samsung har netop afholdt Samsung Unpacked – deres pendant til Apple Keynote eller Google IO. Her viste Samsung den næste generation af Galaxy Z Flip og Fold, Galaxy Watch 7 og Watch Ultra, samt en helt ny smart ring, som tracker dit helbred og motion. Sidstenævnte kommer dog i første omgang ikke til Danmark men kun “udvalgte markeder”.
Det interessante ved Samsung Unpacked var dog ikke kun de produkter som de viste frem, men også et af de produkter vi ikke så. Et produkt, som er et resultat af et samarbejde med Google.
Ved Samsung Unpacked var Google nemlig også tilstede. Google fortalte blandt andet om deres Gemini AI, som er den model, som driver Galaxy AI på Samsungs produkter.
Google fortalte dog også, at Samsung, Qualcomm og Google alle arbejder sammen om at lancere et XR produkt engang i år. XR er en betegnelse som dækker over VR (virtual reality), AR (augmented reality) og MR (mixed reality). Med andre ord en konkurrent til Apple Vision Pro og Meta Quest.
Med samarbejdet kan det forventes at Google leverer deres bud på en MR platform alá Metas nyligt annoncerede Meta Horizon OS, mens Qualcomm leverer chippen og Samsung selve headsettet. Qualcomm leverer allerede chippen til Metas Quest 3 headset – XR2 Gen 2 – og vi kan forvente at Samsungs headset bliver drevet af den nyligt annonceret opgraderet version: XR2+ Gen 2.
“Samsung is thrilled to collaborate with Qualcomm Technologies and Google in revolutionizing the mobile industry once more […] With Samsung’s mobile expertise and our joint commitment, we aim to create the best-in-class XR experience for Galaxy users.”
Inkang Song, vice president and head of technology strategy team at Samsung Electronics via 9to5google.com
Har et Samsung XR headset en chance?
For nyligt kom det frem, at Apple har valgt at droppe deres Vision Pro 2. I stedet vil de fokusere på en billigere Apple Vision (uden pro i navnet).
Årsagen skulle være skuffende salgstal, hvor prisen har været citeret som den største hæmsko for forbrugerne. Hvis du vælter dig i penge, så kan Apple Vision Pro blive din for intet mindre end 56.084 Kr. hos Proshop (Øv! De 84 Kr. skubber den lige akkurat over mit budget…).
Med udsigt til en billigere Apple Vision til næste år, så bliver det måske lidt lettere at overbevise forbrugere om, at XR er en teknologi som er værd at investere i. Kan Apple få flere på XR-bølgen, så kan det forhåbenligt sprede sig til konkurrenterne så Samsung også kan overbevise flere om, at et headset er fremtiden.
Ses der historisk på produkter lanceret af Apple, så har de før været i stand til at mobilisere forbrugere ind i et nyt marked. Før iPad’en var der ganske vidst tablets fra for eksempel Microsoft helt tilbage i 2002. Det var dog først da Apple lancerede iPad’en i 2010 at tablet markedet begyndte at gøre sit indtog blandt forbrugerne. Herefter lancerede Google den første tablet optimerede version af Android: 3.0 Honeycomb og HP optimerede deres webOS til tablets. Samme mønster kan ses med Apple Watch og iPod. Måske kan Apple Vision have samme effekt på markedet?
Som det ser ud nu, så ser Samsung dog på et marked som primært er domineret af Meta Quest headset. Ifølge Steam Hardware Survey fra 2024, så er Quest 2 og 3 blandt de tre mest populære VR headset på platformen. Steam surveyen inkluderer selvfølgeligt kun tal om dem som benytter VR i forbindelse med Steam spil, hvorfor den ikke kan stå alene når der kigges på markedsdominans. Ser man dog Steam Survey sammen med salgstal over VR/XR headsets 2024, så er Meta Quest 3 stadig i toppen med flest salg blandt alle VR headsets.
Ikke Samsungs eller Googles første VR-produkt
Samsung Gear VR
Samsung har før forsøgt sig med VR headset. Tilbage i 2015 lancerede de i samarbejde med Oculus (nu opkøbt af Meta) Galaxy Gear VR. Galaxy Gear VR var et headset som benyttede telefonen som skærm og processor.
Google Cardboard
Google har forsøgt at skubbe markedet i retning af VR af flere omgange. Første gang var tilbage i 2014 med Google Cardboard. Google Cardboard var navnet til både VR headsettet, som navnet antyder, var lavet ud af pap, men også til den underliggende infrastruktur som udviklere kunne udnytte til at skabe VR-apps til både Android og iOS. Idéen med Google Cardboard var, at få VR headsets ud til så mange forbrugere ved at gøre headsettet så billigt som overhovedet muligt.
Google Daydream
Googles forsøgte sig med VR igen i 2016 med Daydream. Daydream var i modsætning til Google Cardboard kodet ind i selve Android OS og ikke individuelle apps. Derudover var der understøttelse af VR-controllere som man kender det fra for eksempel Meta Quest headset. Med Daydream lancerede Google også et mere premium headset som var lavet i plastik og stof. Daydream benyttede stadig telefonen som skærm og processer, men denne gang skulle en telefon certificeres af Google til brug i Daydream.
Kan man stole på Samsung og Google?
Google har det med at lancere produkter inden for samme kategori af flere omgange, så snart et produkt ikke klarer sig som ønsket. Det har gennem årene skabt en del mistillid til Google, som jeg blandt andet har ytret mig om her.
Grundet Googles strategi med at lancere produkter blot for at tage dem af markedet igen få år efter, så kan det være svært at stole på, at Google holder ved XR-strategien denne gang. Det er trods alt tredje gang at Google forsøger sig med et headset.
Samsung har dog i modsætning til Google historisk været gode til at understøtte deres produkter i mange år. Indtil tidligere i år lovede de endda flere Android opdateringer end Google – heldigvis indså Google, hvor vanvittigt det var og valgte at gøre en indsats.
Den eneste anden trøst der er at hente er, at denne gang er markedet er mere modent og forbrugere har et klarere billede af, hvad et XR-headset kan og ikke kan. Google har altså et sæt spilleregler for brugeroplevelsen som de kan takke Meta og Apple for, som forhåbenligt gør det lettere at designe et produkt der er ønsket af forbrugerne.
Personligt ser jeg en lysere fremtid i Metas Horizon OS til brug i headsets. Trods Metas mange privatlivs shitstorms, så har de som tech-firma (endnu) ikke vist at være lige så hurtige til at opgive projekter til højre og venstre som Google. I mine øjne bliver Samsungs XR-headsets største hæmsko Google og deres manglende tillid hos forbrugerne.
Har I et andet take på Samsungs fremtid på XR-markedet end mig?
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu.