Test af Meta Quest 3: et VR headset for de fleste
Metas seneste satsning på VR kommer i form af deres Quest 3 headset. Quest 3 er dog ikke kun VR, da Meta denne gang også har satset stort på AR. Det viser sig bl.a. i mixed reality oplevelser såsom spil, men også afslapning i form af Netflix og YouTube som svæver oven på den virkelige verden. Kan Meta levere på AR, handtracking og et løfte om ledningsfrit VR med et 2,9 timers batteri?
18. februar 2024 | Sune Kuntz
Facebok, Meta og VR
I dag er Meta kendt for skandaler, et døende socialt netværk og VR. Meta viste første gang interesse i VR, da de i 2014 opkøbte firmaet Oculus. Oculus var kendt for deres Oculus Rift, som var et af de første forbrugerorienteret VR headsets. Dengang vakte det vrede hos mange, da man var bange for at Meta (dengang Facebook) ville ødelægge de visioner, som Oculus havde for VR gaming.
Mark Zuckerberg om købet af Oculus i 2014
“Mobile is the platform of today, and now we’re also getting ready for the platforms of tomorrow […] Oculus has the chance to create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate”
I 2014 begyndte Facebook også at se en tilbagegang i brugere på deres sociale medie. Det havde faktisk allerede dengang været på tilbagegang i nogle år. Facebook havde altså brug for at genopfinde sig selv. Det resulterede i, at Facebook skiftede navn til Meta i 2021. Her lagde man samtidig fokus på det, som Meta kalder for The Metaverse – en digital verden, som de håbede at folk ville investere deres tid i. Metaverse er ikke én app eller ét socialt medie, men nærmere konceptet om en digital verden, som Meta altså håbede på at være forgængere for.
Hvorvidt Metas fokus på Metaverse har abstraheret for det Oculus’ oprindelig mål med VR gaming er der delte meninger om. Om ikke andet, har det resulteret i en række headsets fra Meta, hvoraf det seneste er deres Quest 3 headset.
Meta Quest 3 headset
Metas seneste skud på VR-headset stammen er deres Quest 3. Som navnet antyder, så er det den tredje iteration af Quest headsettet. Tanken med Quest-linjen er et VR headset som kan stå fuldstændigt alene – altså et headset som ikke kræver tilkobling til en computer.
Alt du skal bruge for at komme i gang er selve headsettet, en Meta konto og en internetforbindelse.
Headsettet ligger i øjeblikket på 4.399 Kr. for 128GB modellen og 5.599 Kr for 256GB modellen hos Meta. Køber du 512GB modellen inden d.30/2, så får du Asgard’s Wrath 2 og 6 måneders Quest+ abonnoment med i prisen. Quest+ er en tjeneste, som giver dig 2 gratis spil om måneden. Det koster normalt 70 Kr. om måneden.
Specifikationer
Quest 3 har følgende specifikationer:
- Snapdragon XR2 Gen 2.
- 8GB RAM.
- 128/512GB hukommelse.
- 2 LCD display (2064×2208 pixels per øje).
- 90Hz refresh rate med 120Hz som eksperimentel refresh rate.
- To fuldfarve kameraer til passthrough mode.
- 110 grader horisontal field of view.
- 90 grader vertical field of vier.
- Vægten på hele headsettet er 512g.
- Op til 2,9 timer på en opladning (ifølge Meta).
- WiFi 6E og Bluetooth 5.2.
- USB-C opladning.
Hvorvidt løfterne om batteriet holder, kommer vi nærmere på længere nede.
Opsætning af headsettet
Når du første gang tager Quest 3 på, bliver du bedt om at logge ind med din Meta konto. Hvis ikke du har en Meta konto, så bliver du bedt om at oprette en. Har man en Facebook profil, så logger man bare ind med den.
En Meta konto er krævet, da mange nøglefunktioner tager brug af dit navn og profilbillede (begge kan ændres uden at påvirke din Facebook konto). I flere apps bliver både navn og billede bl.a. indhentet til automatisk oprettelse af en bruger. Om man bryder sig om dette eller ej, må være op til hver enkelte, men det gør det lettere bare at hoppe ind i nogle af de sociale funktioner der findes på headsettet.
For at headsettet ved, hvor dine vægge og møbler er henne, bliver du også bedt om at opsætte dit rum. Det gøres ved at headsettet scanner dine omgivelser, hvorefter du tegner omridset af det rum, som du befinder dig i.
I øjeblikket kan headsettet kun husket ét rum, så hvis du flytter dig fra stuen og ind til soveværelset, så skal du opsætte rummet fra start af hver gang. Det tager dog kun et øjeblik, så det er en mindre irritation. Meta har lovet en opdatering i fremtiden, så headsettet kan huske flere rum af gangen.
Så snart kontoen er oprettet, rummet opsat, og du har lavet din avatar, så er du klar til at kaste dig ud i den digitale verden – eller en blanding af det digitale og virkeligheden.
VR og AR – hvad er forskellen?
En af de forskelle der er mellem Quest 3 og Quest 2, er Metas fokus på AR. AR står for Augmented Reality – Forstærket Virkelighed – og går ud på at blande den virkelige verden med digitale elementer. AR er også omtalt som mixed reality, netop da tanken er at blande to virkeligheder med hinanden.
Quest 3 har to farvekameraer på ydersiden. Med dem kan du se dine omgivelser når du har headsettet på. Da der er to, har du samtidig dybdefornemmelse og kan nemt bedømme afstand. Kvaliteten er dog ikke at forveksle med virkeligheden, da billedet er støjfyldt og farverne knap så gode. Funktionen er dog stadig ekstrem brugbar og gør det muligt at støvsuge eller lave mad med headsettet på, mens YouTube eller Netflix spiller i luften ved siden af dig. Meta kalder AR funktionen for passthrough.
Indtil videre er kun få spil og apps der gør brug af AR funktionen i headsettet, men forvent flere i fremtiden. Et nævnværdigt spil er spillet Drop Dead: The Cabin, som går ud på at forsvare din stue mod zombier. Her bliver dine vinduer erstattet med digitale vinduer, så du kan se ud mod en sump fyldt med zombier. Ved hjælp af diverse våben skal du så forsvare din zombie-inficeret stue mod en invasion. At spille et zombie survival spil på fjernsynet eller computerskærmen kan være uhyggeligt nok i sig selv, men at vende dig om fysisk og opdage at der står en zombi helt oppe i ansigtet på dig, er et helt nyt niveau. Et niveau, som ikke ville give samme effekt på en flad skærm, eller endda i VR, hvor hele verdenen er digital.
Hvis man er mere til afslapning, så kan AR funktionen også give dig et 120″ skærm i stuen som du kan beundre, mens du læner dig tilbage i sofaen. Her har Netflix og YouTube en app som kan benyttes, men Quest 3 har også en browser som kan benyttes til de streamingtjenester der endnu ikke har en app.
Controllere eller hænderne?
Kameraerne på Quest 3 kan mere end passthrough, de holder nemlig også øje med dine hænder. Hand tracking gør, at du kan styre interfacet med hænderne. Du kan pege på de du ønsker at styre, og så sammenknibe pege- og tommelfingeren for vælge.
Selve handtracking fungerer ok, men det kan være lidt kludret, da hænderne ikke skal placeres alt for forkert, før at kameraerne misforstår din intention. Alt for ofte har Quest 3 troet at jeg har samlet fingrene for at vælge, når jeg i virkeligheden blot har drejet hånden.
Sidder man tilbagelænet i sofaen og ser en film, så er hand tracking en helt fin måde at starte, pause eller vælge film med. Til alt andet, så er det simpelthen for kludret.
Selvom hand tracking er noget Meta selv lægger fokus på, så har de også vedlagt to controllere i kassen. Controllerne gør det uendeligt lettere at navigere rundt i brugergrænsefladen. Præcisionen de giver er også helt usammenlignelig med hand tracking, og med controllerne kan jeg nemt taste næsten lige så hutigt på det virtuelle tastatur som på et ægte tastatur.
Spiller man spil er de også påkrævet, da det er de færste spil man kan styre udelukkende med hænderne. Controllerne sidder godt i hænderne og alle knapperne er lette at nå. Det eneste jeg savner, er stropper der holder controllerne op når man giver slip. Stropperne der følger med sidder om håndledet, og det betyder at du ikke kan åbne hænderne uden at de falder.
Hvordan er det at bruge headsettet?
Når man tager headsettet på første gang, så tænker man ikke meget over vægten. Får man justeret headstrappen ordenligt og får man placeret det korrekt på næsen, så føler man næsten at man kunne sidde med det i flere timer uden at mærke det.
Meeeen…hurtigt opdager man, at selvom headsettet ikke vejer meget, så er det nok til at den relativt tynde skumindsats presser på næste. Forsøger man at forbedre trykket ved at stramme på headstrappen, så trykker headsettet så meget på ansigtet, at det hutigt gør ondt. Så selvom headsettet ikke er ubehageligt at have på i spilsessioner på 30 min. til 1 time, så begynder det at kunne mærkes/være ubehageligt derefter.
Heldigivis så mærker man ikke headsettet når man bevæger sig rundt og rykker hovedet i spil. Her føler man ikke, at man har et headset på, og vægten hindrer ikke at leve sig ind i de spil som man spiller. Nakken kan dog godt mærke, hvis man har spillet VR et par timer om dagen.
Løftet om 2,9 timers spil varierer selvfølgeligt, alt efter hvor grafiktungt spillet er. Under testen af headsettet har gennemsnitstiden været på omkring 1,5 – 2,5 timer pr. opladning, selv med mindre intensive spil. Det er altså lidt under, hvad Meta lover. Opladning af headsettet tager omkring 3 – 4 timer, og ønsker man en komplet trådfri oplevelse i længere tid, så bliver man altså en smule skuffet. Heldigvis kan man sagtens spille, mens headsettet oplader.
De to skærmer i headsettet er dog noget, som Meta leverer på. Her står tekst og grafik skarpt, og lysstyrken er ekstrem høj – næsten så høj, at det er ubehageligt, men så skruer man selvfølgeligt bare ned. Kun når tekst skal læses fra lang afstand, begynder kvaliteten at dale.
Meta og Metaverse
Spillet Drop Dead: The Cabin er nævnt længere oppe, men det er selvfølgeligt ikke det eneset at lave på Quest 3. En stor del af Metas satsning på VR, kommer i forlængelse af det de er (var?) bedst til: sociale medier – eller som de selv kalder det metaverse. VRChat og Bigscreen VR er de apps der umiddelbart dukker op, når Metaverse bliver nævnt. Hver app er fokuset på at være sammen i VR.
VRChat er nok den mest velkendte. Her finder man en avatar og et rum at hænge ud i, og så snakker man løs om alt. Der er alt fra virtuelle barer til minigolf og rum som er afslapningsrum, hvor man ligger i en virtuel sofa og slapper af. Gennem test af VRChat er jeg selv stødt på samtaleemner der rummer alt fra venner der ikke kunne forstå, hvorfor deres fællesven var i dårligt humør for tiden, til aktuelle politiske emner. At snakke om det amerikanske præsidentvalg mens man spiller virtuel beer pong, er en surrealistisk oplevelse, som måske ikke lyder af meget, men som alligevel har gjort indtryk.
Bigscreen VR er derimod min personlige favorit. Her opretter man et rum, hvor op til 15 andre kan deltage. Man vælger så om man vil sidde i skoven med et kæmpe lærred, i en stue med en storskærm, eller i en af de mange biografsale, som app’en har at byde på. Tanken er, at man så kan streame en film eller YouTube, som alle fælles kan se. Under afprøvningen af app’en har jeg set Ready Player One i 3D, Fire in The Sky og et væld af tilfældige klip på YouTube sammen med fremmede mennesker. Man har mulighed for at snakke sammen, men ønsker man at respektere at andre ser film, så kan man også tegne i luften så andre kan se det. Når man først er fokuseret på den film man ser, så kan man til tider godt glemme, at man ikke fysisk sidder sammen med 14 andre og ser en film sammen. Her har de bedste øjeblikke været dem, hvor filmen har været pauset eller simpelthen så dårlig, at man har rykket helt bagerst i biografsalen for at snakke med de andre eller lave aktiviteter såsom tegn og gæt. Endnu engang kan det lyder mærkeligt, men har du mulighed for at prøve Quest 3, så vil jeg i den grad anbefale at afprøve Bigscreen VR.
Opsummering
Quest 3 er på mange måder et imponerende headset. Prisen vil for mange nok ligge i den høje ende, men det er hvad det nu engang koster, når der både er hand tracking, passthrough og skærme med høj opløsning.
Til gengæld kan headsettet godt være trættende at have på i længere tid, selv når headstrappen er justeret korrekt. Den knap så gode batterilevetid og tiden det tager at oplade gør også, at den ledningsfrie oplevelse Meta lover, ikke er ledningsfri alt for lang tid af gangen.
Den store hype omkring AR der er dukket op de seneste år, er noget som Quest 3 formår at demonstrere. Trods at dens kameraer har samme kvalitet som smartphone kameraer for 10 år siden, så giver det stadig en wow-fornemmelse første gang du oplever det.
VR funktionen fungerer rigtig godt, og tracking af dit hovede og bevægelser er helt fejlfri. På ingen tidspunkter opstod der problemer i at detektere, hvordan jeg bevægede hovedet eller kroppen. Det samme kan dog ikke siges om hand tracking, som i bedst kan betegnes som okay. Her er de medfølgende controllere et must til alt andet end at vælge menupunkter.
Alt i alt er Quest 3 et fantastisk headset, som trods dens mangler og fejl, er et godt sted at se hen, hvis du er interesseret i VR og AR. Personligt var det løftet om at kunne læne sig tilbage i sofaen og være komplet indelukket i min egen verden mens jeg så YouTube, som var tillokkende for mig – og her leverer Quest 3.
Kommentarer
Bandur-art.blogspot.com
22. august 2024 - 16:12
Hello just wanted to give you a quihk heads up. The wordds in your post seesm too be running off the screen in Safari. I'm not sure if this is a format issue or something to doo with browser compatibility but I figured I'd post to let you know. Thee design and style look great though! Hope you get the issue resolved soon. Kudos https://Bandur-art.blogspot.com/2024/08/the-ultimate-guide-to-no-mans-sky-mods.html